Σε αυτό το άρθρο
Η βαθμολογία watts ανά κανάλι (WPC) ξεχωρίζει πάντα σε διαφημίσεις και περιγραφές προϊόντων για ενισχυτές, στερεοφωνικά και δέκτες οικιακού κινηματογράφου. Υπάρχει η αντίληψη ότι περισσότερα watt είναι καλύτερα, με περισσότερα watt να ισοδυναμούν με περισσότερο όγκο. Αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα αλήθεια.
Οι δηλωμένες βαθμολογίες ισχύος μπορεί να είναι εξαπατημένες
Όσον αφορά την πραγματική ισχύ εξόδου του ενισχυτή, ειδικά με δέκτες ήχου surround, δεν μπορείτε να λάβετε δηλώσεις αξιολόγησης ισχύος του κατασκευαστή στην ονομαστική τιμή. Πρέπει να κοιτάξετε πιο κοντά σε τι βασίζουν τις δηλώσεις τους. Για παράδειγμα, για δέκτες οικιακού κινηματογράφου με διαμόρφωση καναλιού 5.1 ή 7.1, προσδιορίζεται η προδιαγεγραμμένη προδιαγραφή εξόδου ισχύος όταν ο ενισχυτής οδηγεί ένα ή δύο κανάλια τη φορά; Ή καθορίζεται η προδιαγραφή όταν όλα τα κανάλια οδηγούνται ταυτόχρονα; Επιπλέον, έγινε η μέτρηση χρησιμοποιώντας έναν τόνο δοκιμής 1 kHz ή με ήχους δοκιμής 20 Hz έως 20 kHz;
Μηδενισμός στις δηλωμένες βαθμολογίες ισχύος
Όταν βλέπετε βαθμολογία watt ενισχυτή 100 watt ανά κανάλι στα 1 kHz (η οποία θεωρείται η τυπική αναφορά μέσης συχνότητας) με ένα κανάλι, η πραγματική ισχύς εξόδου όταν τα πέντε ή επτά κανάλια λειτουργούν ταυτόχρονα σε όλες τις συχνότητες είναι χαμηλότερη, πιθανώς έως 30 έως 40 τοις εκατό χαμηλότερη. Είναι καλύτερα να βασίζετε τη μέτρηση με δύο κανάλια και, αντί να χρησιμοποιείτε έναν τόνο 1 kHz, χρησιμοποιώντας τόνους 20 Hz έως 20 kHz. Αυτά αντιπροσωπεύουν το ευρύτερο εύρος συχνοτήτων που μπορεί να ακούσει ένας άνθρωπος. Ωστόσο, αυτό δεν λαμβάνει υπόψη την ικανότητα εξόδου του ενισχυτή όταν οδηγούνται όλα τα κανάλια. Σε έναν δέκτη οικιακού κινηματογράφου, δεν απαιτούν ταυτόχρονα όλα τα κανάλια την ίδια ισχύ. Οι διαφορές στο περιεχόμενο ήχου επηρεάζουν τις απαιτήσεις για κάθε κανάλι ανά πάσα στιγμή. Για παράδειγμα, ένα soundtrack ταινίας έχει τμήματα όπου μπορεί να απαιτούνται μόνο τα μπροστινά κανάλια για την έξοδο σημαντικής ισχύος, ενώ τα κανάλια surround ενδέχεται να παράγουν λιγότερη ισχύ για ήχους περιβάλλοντος. Από την άλλη πλευρά, τα κανάλια surround ενδέχεται να χρειαστεί να παράγουν πολλή ισχύ για εκρήξεις ή συντριβές, αλλά τα μπροστινά κανάλια ενδέχεται να μην τονίζονται ταυτόχρονα. Με βάση αυτές τις συνθήκες, μια βαθμολογία προδιαγραφών ισχύος που διατυπώνεται στο πλαίσιο είναι πιο πρακτική σε πραγματικές συνθήκες. Ένα παράδειγμα θα ήταν 80 watt ανά κανάλι (WPC), μετρούμενο από 20 Hz έως 20 kHz, με δύο κανάλια, 8 ohms, 0,09% THD. Αυτό που σημαίνει αυτό είναι ότι ο ενισχυτής, ο στερεοφωνικός ή ο δέκτης οικιακού κινηματογράφου μπορούν να παράγουν 80 WPC χρησιμοποιώντας δοκιμαστικούς τόνους σε όλο το εύρος της ανθρώπινης ακοής όταν λειτουργούν δύο κανάλια με τυπικά ηχεία 8 ohm. Αυτό είναι περισσότερο από αρκετό για ένα σαλόνι μέσου μεγέθους. Περιλαμβάνεται επίσης σε αυτό το παράδειγμα η σημείωση ότι η προκύπτουσα παραμόρφωση (αναφέρεται ως THD ή Total Harmonic Distortion) είναι μόνο 0,09 τοις εκατό. Αυτό αντιπροσωπεύει μια πολύ καθαρή έξοδο ήχου.
Συνεχής ισχύς
Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι εάν ένας δέκτης ή ενισχυτής μπορεί να παράγει συνεχώς την πλήρη ισχύ του. Ακριβώς επειδή ένας δέκτης ή ενισχυτής αναφέρεται ως ικανός να εξάγει 100 WPC δεν σημαίνει ότι μπορεί να το κάνει για οποιοδήποτε σημαντικό χρονικό διάστημα. Κατά τον έλεγχο των προδιαγραφών του ενισχυτή, δείτε εάν η έξοδος WPC μετράται με όρους RMS ή FTC και όχι σε Peak ή Μέγιστη ισχύς.
Ντεσιμπέλ
Τα επίπεδα ήχου μετρώνται σε Decibels (dB). Τα αυτιά μας εντοπίζουν διαφορές στο επίπεδο έντασης με μη γραμμικό τρόπο. Τα αυτιά γίνονται λιγότερο ευαίσθητα στον ήχο καθώς αυξάνεται. Τα ντεσιμπέλ είναι μια λογαριθμική κλίμακα σχετικής έντασης. Μια διαφορά περίπου 1 dB είναι η ελάχιστη αισθητή μεταβολή του όγκου, τα 3 dB είναι μια μέτρια μεταβολή του όγκου και περίπου τα 10 dB είναι ένας κατά προσέγγιση αντιληπτός διπλασιασμός του όγκου. Εδώ είναι πώς αυτό σχετίζεται με τον πραγματικό κόσμο:
- 0 dB: Το κατώφλι της ανθρώπινης ακοής
- 15 έως 25 dB: Ψίθυρος
- 35 dB: Θόρυβος στο παρασκήνιο
- 40 έως 60 dB: Κανονικό υπόβαθρο σπιτιού ή γραφείου
- 65 έως 70 dB: Κανονική φωνή
- 105 dB: Ορχηστρική κορύφωση
- 120 dB +: Ζωντανή ροκ μουσική
- 130 dB: Κατώφλι πόνου
- 140 έως 180 dB: Jet αεροσκάφη
Για να παράγει ένας ενισχυτής ήχο που είναι διπλάσιος από τον άλλο στα ντεσιμπέλ, χρειάζεστε 10 φορές περισσότερη ισχύ watt. Ένας ενισχυτής με ονομαστική τιμή 100 WPC είναι ικανός να διπλασιάσει το επίπεδο έντασης ενός ενισχυτή 10 WPC. Ένας ενισχυτής με ονομαστική τιμή 100 WPC πρέπει να είναι 1.000 WPC για να είναι διπλάσιος. Αυτό ακολουθεί την παραπάνω λογαριθμική κλίμακα.
Παραμόρφωση
Η ποιότητα του ενισχυτή δεν αντικατοπτρίζεται μόνο στην έξοδο ισχύος και πόσο δυνατά γίνεται. Ένας ενισχυτής που εμφανίζει υπερβολικό θόρυβο ή παραμόρφωση σε επίπεδα έντασης ήχου μπορεί να μην είναι καταχωρίσιμος. Καλύτερα να χρησιμοποιήσετε έναν ενισχυτή περίπου 50 WPC με χαμηλό επίπεδο παραμόρφωσης από έναν πιο ισχυρό ενισχυτή με υψηλά επίπεδα παραμόρφωσης. Οι προδιαγραφές παραμόρφωσης εκφράζονται με τον όρο THD (Total Harmonic Distortion). Ωστόσο, όταν συγκρίνουμε βαθμολογίες παραμόρφωσης μεταξύ ενισχυτών ή δεκτών οικιακού κινηματογράφου, τα πράγματα μπορεί να είναι θολά. Στο φύλλο προδιαγραφών του, ο ενισχυτής ή ο δέκτης Α μπορεί να έχει μια δηλωμένη βαθμολογία παραμόρφωσης 0,01% στα 100 watt εξόδου, ενώ ο ενισχυτής ή ο δέκτης Β μπορεί να έχει μια αναφερόμενη βαθμολογία παραμόρφωσης 1 τοις εκατό στα 150 watt εξόδου. Μπορεί να υποθέσετε ότι ο ενισχυτής ή ο δέκτης Α μπορεί να είναι ο καλύτερος δέκτης, αλλά πρέπει να λάβετε υπόψη ότι οι βαθμολογίες παραμόρφωσης των δύο δεκτών δεν δηλώνονται για την ίδια έξοδο ισχύος. Ίσως και οι δύο δέκτες να έχουν τις ίδιες (ή συγκρίσιμες) βαθμολογίες παραμόρφωσης όταν και οι δύο λειτουργούν με έξοδο 100 watt ή όταν το Α οδηγείται σε έξοδο 150 watt, μπορεί να έχει την ίδια (ή χειρότερη) βαθμολογία παραμόρφωσης με το B. On από την άλλη πλευρά, εάν ένας ενισχυτής έχει βαθμολογία παραμόρφωσης 1 τοις εκατό στα 100 watt και άλλος έχει βαθμολογία παραμόρφωσης μόνο 0,01 τοις εκατό στα 100 watt, ο ενισχυτής ή ο δέκτης με το 0,01 τοις εκατό βαθμολογία παραμόρφωσης είναι η καλύτερη μονάδα σε σχέση με αυτή η προδιαγραφή. Ως τελικό παράδειγμα, ένας ενισχυτής ή ένας δέκτης με δηλωμένη βαθμολογία παραμόρφωσης 10 τοις εκατό στα 100 watt θα ήταν μη καταχωρίσιμο σε αυτό το επίπεδο εξόδου ισχύος. Μπορεί να είναι πιο ακουστικό με λιγότερη παραμόρφωση σε χαμηλότερο επίπεδο εξόδου ισχύος, αλλά εάν συναντήσετε ενισχυτή ή δέκτη που αναφέρει επίπεδο παραμόρφωσης 10 τοις εκατό (ή οποιοδήποτε επίπεδο παραμόρφωσης υψηλότερο από 1 τοις εκατό) για τη δηλωμένη έξοδο ισχύος, λάβετε κάποια διευκρίνιση από τον κατασκευαστή πριν από την αγορά.
Αναλογία σήματος προς θόρυβο (S / N)
Ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει την ποιότητα του ενισχυτή είναι η αναλογία σήματος προς θόρυβο (S / N). Αυτή είναι μια αναλογία ήχου προς θόρυβο φόντου. Όσο μεγαλύτερη είναι η αναλογία, τόσο περισσότεροι οι επιθυμητοί ήχοι (μουσική, φωνή, εφέ) διαχωρίζονται από τα ακουστικά εφέ και τον θόρυβο στο παρασκήνιο. Στις προδιαγραφές του ενισχυτή, οι αναλογίες S / N εκφράζονται σε ντεσιμπέλ. Μια αναλογία S / N 70 dB είναι πιο επιθυμητή από μια αναλογία S / N 50 dB.
Dynamic Headroom
Τελευταίο (για τους σκοπούς αυτής της συζήτησης) είναι η ικανότητα ενός δέκτη ή ενισχυτή να εξάγει ισχύ σε υψηλότερο επίπεδο για μικρές περιόδους για να φιλοξενήσει μουσικές κορυφές ή ακραία ηχητικά εφέ σε ταινίες. Αυτό είναι σημαντικό στις εφαρμογές οικιακού κινηματογράφου, όπου σημειώνονται ακραίες αλλαγές στην ένταση και την ένταση κατά τη διάρκεια μιας ταινίας. Αυτή η προδιαγραφή εκφράζεται ως Dynamic Headroom. Το Dynamic Headroom μετριέται σε ντεσιμπέλ. Εάν ένας δέκτης ή ενισχυτής μπορεί να διπλασιάσει την έξοδο ισχύος του για σύντομο χρονικό διάστημα για να ικανοποιήσει τις συνθήκες που περιγράφονται παραπάνω, θα έχει δυναμικό Headroom 3 dB.
Η κατώτατη γραμμή
Όταν ψωνίζετε για ένα δέκτη ή ενισχυτή, προσέξτε τις προδιαγραφές εξόδου ισχύος. Επίσης, λάβετε υπόψη άλλους παράγοντες, όπως Συνολική αρμονική παραμόρφωση (THD), Αναλογία σήματος προς θόρυβο (S / N) και Dynamic Headroom. Επιπλέον, δώστε προσοχή στην αποτελεσματικότητα και την ευαισθησία των ηχείων που χρησιμοποιείτε. Ένας ενισχυτής ή ένας δέκτης μπορεί να είναι το επίκεντρο του συστήματος ήχου ή οικιακού κινηματογράφου. Άλλα στοιχεία όπως συσκευές αναπαραγωγής CD, πικάπ και συσκευές αναπαραγωγής δίσκων Blu-ray ενδέχεται επίσης να είναι σύνδεσμοι στην αλυσίδα. Μπορεί να έχετε τα καλύτερα διαθέσιμα εξαρτήματα, αλλά η εμπειρία ακρόασης θα υποφέρει εάν ο δέκτης ή ο ενισχυτής σας δεν ανταποκρίνεται στην εργασία. Παρόλο που κάθε προδιαγραφή συμβάλλει στην απόλυτη ικανότητα απόδοσης του δέκτη ή του ενισχυτή, μια μεμονωμένη προδιαγραφή, που λαμβάνεται εκτός πλαισίου με άλλους παράγοντες, δεν δίνει ακριβή εικόνα για το πώς θα αποδώσει το σύστημα οικιακού κινηματογράφου σας. Είναι σημαντικό να κατανοήσετε την ορολογία που σας ρίχνει η διαφήμιση ή ο πωλητής, αλλά μην αφήσετε τους αριθμούς να σας κατακλύσουν. Βασίστε την απόφαση αγοράς σας σε αυτό που ακούτε με τα αυτιά σας και στο δωμάτιό σας.